A Képben vagyunk a Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum és Vasarely Múzeum Önkéntes Programjának blogja. Ezen a felületen az önkéntesek publikálják írásaikat múzeumi és kulturális élményeikről és önkéntességről négy témában: Kedvcsináló, Beszélgető, Fejtegető, Mit olvastál? Mit olvassak? A bejegyzések az önkéntes közösségnek, és az Önkéntes Program iránt érdeklődőknek szólnak, és a szerzők személyes véleményét tükrözik. A Képben vagyunk szerkesztősége az esetleges sértő tartalmakat eltávolítja.
E-mail: volunteer@szepmuveszeti.hu

Szerkesztőségi tagok

Keresés: 

A pokolhoz vezető út is...

A mondás szerint a pokolhoz vezető út is jószándékkal van kikövezve. Ez a szólás tökéletesen illik Noah Baumbach filmjére: Nicole és Charlie elhatározza, szépen megegyeznek mindenben, ügyvéd sem kell válásukhoz. De az élet közbeszól. - A Házassági történet című filmet Ivánné Török Katalin ajánlja figyelmünkbe.

Noah Baumbach Házassági történet című filmje állítólag 136 percig tart, de a néző ezt nem veszi észre. Talán itt be is fejezhetném a rövid ajánlót, hiszen ez ritkán mondható el egy filmre, de azért annyit még hozzátennék, kevés olyan filmet láttam mostanában, amely dinamikus, eleven párbeszédekkel teli, remek a jellemábrázolás, és nagyon életszagú. Ja, és a színészek – az egészen kis szerepet alakítók is – fantasztikusak.

Nicole (Scarlett Johansson) és Charlie (Adam Driver) házassága véget ért. Ha már válás, legyen emberi, maradjanak barátok, már csak a közös gyerek, Henry miatt is. Ügyvéd sem kell, hiszen közös felügyeletet szeretnének, valójában nincsenek is viták köztük. Hiszen nemcsak férj és feleség voltak, de a férj színházában játszott a feleség, közös munkájuk is volt.

Ez persze csak a kezdet – a filmben az a nagyszerű, hogy bemutatja, az egymást nemrégen még szerető, de legalábbis jó barátságban lévő házastársak hogyan képesek odáig eljutni, hogy magukból kikelve üvöltözzenek egymással, hogy a méregdrága ügyvédre a vejét egyébként különösen kedvelő anyósnak jelzálogkölcsönt kelljen felvennie a házára, hogy a bíróságon már ádáz ellenfelek, ügyvédeik a legapróbb tévedéseiket is súlyos bűnként mutatják be.

A Házassági történetben talán az a legjobb, (valójában a Válásunk története cím jobban megfelelne a tartalomnak), hogy a rendező fantasztikusan játszik a nézővel, aki szilárdan ingadozik: hol a férjet tartja gazembernek, hol a feleséget, - és ez nem kizárólag a kiváló színészi játéknak köszönhető. Scarlett Johansson és Adam Driver kitűnő, szerethető és utálható – mindig emberi és közel áll hozzánk. Nagy erőssége a filmnek, hogy a kisebb szerepekben is remek színészeket láthatunk. Magamban már kiosztottam a legjobb mellékszereplőnek járó Oscar-díjat Laura Dernnek, aki a feleség ragadozó ügyvédjét alakítja: kíméletlen, ravasz és könyörtelen, ha kell, majd a következő percben odaadó barátnője ügyfelének, ha épp erre van szükség. (Laura Dern alakított már hasonló karaktert a Hatalmas kis hazugságok című HBO sorozatban).

A történet az iróniát sem nélkülözi. Vérmérsékletünk szerint nevethetünk vagy sírhatunk, amikor a bíróság szakértőt rendel ki, aki egy „fesztelen” látogatás során megállapítja, megfelelően viselkedik-e az apa a fiával a láthatáson.

Egyes kritikusok már azt emlegetik, a film olyan karriert futhat be, mint a Kramer kontra Kramer. Nem tudom. Mindenesetre érdemes megnézni – valós tükröt tart elénk.

                                                                                     Török Katalin

Ha szeretnél hozzászólni, kérjük, jelentkezz be.

A hozzászólások közzététel előtt moderáláson mennek keresztül.