A Képben vagyunk a Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum és Vasarely Múzeum Önkéntes Programjának blogja. Ezen a felületen az önkéntesek publikálják írásaikat múzeumi és kulturális élményeikről és önkéntességről négy témában: Kedvcsináló, Beszélgető, Fejtegető, Mit olvastál? Mit olvassak? A bejegyzések az önkéntes közösségnek, és az Önkéntes Program iránt érdeklődőknek szólnak, és a szerzők személyes véleményét tükrözik. A Képben vagyunk szerkesztősége az esetleges sértő tartalmakat eltávolítja.
E-mail: volunteer@szepmuveszeti.hu

Szerkesztőségi tagok

Keresés: 

A kőszívek szinre kelnek

 

A kőszívek színre kelnek…

Keserü Ilona MIND című kiállítása a Q Contemporary-ben

 

Ma reggel a facebook figyelmeztetett, hogy vezetés lesz a Q Contemporary kiállítótérben Keserü Ilona, (művésznevén Keserü Ilona Keserü ) kiállításán. Megdobbant a szívem, mert tudtam, hogy találkozom az általam is nagyon szeretett balatonudvari kőszívekkel. Jól ismerem a művész e motívumok alapján festett képeit, de magát a műemlék temető szív alakú sírköveit is. Évekig nyaraltam a környéken, számos fotón, festményen magam is foglalkoztam velük.

 


 

De vágjunk bele! Zsiklai Mónika a kiállítás kurátora olyan élménnyel gazdagított, amely K.I.K. színvilágába és gondolkodásának útvesztőibe kalauzolt. A fiatal művészettörténész elmesélte, hogyan készült fel Keserü Ilona korai műveiből, a 60-as évek avantgarde művészetének történetéből, hogyan „vizsgáztatta” őt a 90 éves művész mire a bizalmába fogadta, és hogyan alakult ki egy máig tartó rendkívül gazdag életmű fontos állomásait felmutató „mini retrospektív” kiállítás egy viszonylag korlátozott térben. Komoly kurátori feladat lehetett megtalálni azokat a fontos csomópontokat, ahol az életmű megalapozott építménnyé fejlődött. A Pécsett 1933-ban született művész első mestere Martyn Ferenc volt, aki egy életre való tudást adott át fiatal tanítványának. A kiállítás termei nem a kronológiára épülnek, sokkal fontosabb vezérfonal, hogy a felfedezés, útkeresés-összetartozás képei kerüljenek az egyes termek falaira. A kiállítás címe MIND, Ilona egy 10 képből sorozatára utal, melyből hármat sikerült itt bemutatni, együtt még senkinek sem sikerült MINDet kiállítani, a kiállítás címe is innen ered. Az indulás fontos képe a római élmények alapján festett szürke-ezüst-fekete kompozíció, amelyen már megjelenik a később kimunkált többször megtörő hullámvonal. Itt említette meg a kurátor Ilona csodálatát az olasz építészet arányai, értékei iránt, amely későbbi színtani kutatásaiban is megmutatkozik – egészen az olasz reneszánszig visszanyúlóan. (Cangiante).

A népes, főleg fiatalokból álló közönség hamarosan megérkezett a „szívek termébe”. Talán már egyre többen ismerik a Balatonudvari határában, közvetlenül az országút mellett látható műemlék temetőt, melyet Ilona a 60-as években fedezett fel és megszállottan művészete központi témájává választotta.  https://www.balatonudvari.hu/balatonudvari-telepules/telepulesunk-kepekben/szivalaku-sirkovek/

Sokáig álltam megrendülten a Narancs-rózsa közelítés című lenyűgöző méretű és színű kép előtt. Színvilága fogva tartott, akár absztrakt oltárképnek is nevezhetném, mert egyszerre szakrális és nonfiguratív, a sírkő hullám mind színében mind formájában ősi-archaikus, egyben univerzális élményt ad. Temetői képet sokan festettek, hirtelenjében Váli Dezső zsidó temetői jutnak eszembe, de Ilona elhagyja a temető misztikus jellegét, őt csak a szív alakú forma érdekli, amelyet egész életművében a tiszta színek hordozójává magasztosít. Egy olyan szín univerzumot hozott létre az évtizedek során, amely a néző számára a látás, az érzékelés, és az átélés páratlan élményét nyújtja, egyúttal pedig a színeket tudományos alapossággal is rendszerezi. A Sixtus kápolnában tett látogatásai nyomán kutatta a reneszánsz festők szín kánonját (Cangiante) és alkalmazta képein. Ezen a ponton a kurátor megemlítette a máig el nem döntött vitát arról, hogy a freskók helyreállítása mennyire volt szakszerű, a ma látott színek Michelangelo eredeti elképzeléseit tükrözik-e.

Keserü Ilona: Narancs-rózsa közelítés, 2000
olaj, vászon, 278 x 204 cm
Q Contemporary gyűjtemény

Zsikla Mónika nagyon részletesen bemutatta Ilona varrásos képeit, a népművészeti tárgyakhoz való vonzódását, a textíliák használatát a képein, és azt hogy a gesztusok használata is egy összefüggő gondolati háló megannyi átgondolt eleme. Ilona többször megjelent a kiállítótérben – mesélte a kurátor –, szeretne „beköltözni” a képei közé, együtt lélegzik velük, ezt a képei is érzik, élnek a falon. A művész további témái a 8-as szám, az ebből fakadó végtelen jele, a gubanc és a labirintus, a varrásos textilképek, a domborított textil, a Möbius szalag, a bőrszín, valamint a retinán maradó utóképek jelensége. A 90 éves művész folyamatosan dolgozik, volt olyan mű, amelyik a rendezéskor még száradó félben volt… A vizuális élményt erősen fokozta a kurátor kiváló, élvezetes vezetése, melyet néhány, Ilonáról szóló személyes történettel fűszerezett. Érdemes a zárás előtti utolsó alkalomra elmenni, ez június 28-án lesz, a belépés és a vezetés is ingyenes.

   

Tányéros 1.

Keserü Ilona Keserü művésznevén KIK szignóval jelzi műveit, amelyek már számos aukción láthatók, és a kurátor szerint külföldi ismertsége rohamosan nő. Felvetődött a „nőművész” kérdéskör is, amely visszatérően lebeg a festő nők/nőfestők feje felett, mintegy bezárva a női alkotókat egy címkézett dobozba, azonban Keserü Ilona életműve vitán felül olyan minőségű kerek egész, amely nemzetközi szinten is helyet követel magának a legjobbak között és a „dobozból” kitör.

Csontváryhoz hasonlóan Keserü Ilona is megszállottan kereste és találta meg a Nagy Motívumot.

 

Keserü Ilona: MIND

Q Temporary,

Andrássy út 110.  2023.03.30 – 2023.07.01.

Kurátor: Zsikla Mónika            

Keserű Ilona (1933) közel hét évtizedet felölelő életműve széles körben ismert a magyar közönség körében. Az 1960-as és 1970-es évek magyar neoavantgárdjaként emlegetett generáció egyik legjelentősebb művésze. 1967-ben fedezte fel a Balatonudvari temető szív alakú sírköveit, amelyek festményének központi motívumává váltak. Az elmúlt évtizedekben munkái számos hazai és nemzetközi egyéni és csoportos kiállításon szerepeltek, és több jelentős közgyűjteménybe is bekerültek. Legutóbbi nemzetközi fellépései igazi diadalmenetet jelentettek, amely jelentős figyelmet keltett a szakmai sajtóban. A Keserü Ilona munkáit bemutató mini retrospektív kiállítás a Q Contemporarynál a művész pályafutásának évtizedeiből gyűjti össze a jelentős darabokat.

https://kultura.hu/keseru-ilona-het-evtizede-a-labirintusban-igy-keszul-a-q-contemporary-kiallitasa/

https://papageno.hu/intermezzo/2023/03/keseru-ilona-elott-tiszteleg-a-q-contemporary-mind-cimu-kiallitasa/

 2023.06.19.

Faragó Ágnes

 

 

Ha szeretnél hozzászólni, kérjük, jelentkezz be.

A hozzászólások közzététel előtt moderáláson mennek keresztül.