Lebegő/zuhanó testek a templomtérben
- Részletek
- Találatok: 104
Most, amikor az emberiség történetének egy újabb súlyos megpróbáltatását éljük át, különös és megrázó találkozást éltem át Reigl Judit alkotásaival a SZÁRNYALÁS-VOL-FLIGHT című kiállításán. Nevezhetném akár kiáltásnak is…
A monumentális, egyben misztikus templomtérbe érve a magasban lebegő óriás férfitestek láttán egyszerre szakrális, ugyanakkor félelmet kiváltó érzés keríti hatalmába az embert. Hatalmas torzókat látunk, amelyek egyszerre idézik az ókori izmos férfiakat ábrázoló szobrokat és Michelangelo Utolsó ítéletének gigantikus figuráit. Reigl Judit 10 évesen látta először a Sixtus-kápolna freskóinak fekete-fehér reprodukcióját, és ahogy később megfogalmazta, az Ember sorozata erre reflektál. A magasban szárnyaló alakok két sorban, mint templomi zászlók lebegnek a magas térben, megtalálva azt az ideális bemutatóteret, amelynél alkalmasabbat maga az alkotó sem találhatott volna műveinek.
„Az embert a teljes felszabadulásig ösztönzöm, hogy a levegőbe emelkedjen”– írta Reigl Judit 1973-ban.
Reigl Judit teremtő ereje az oldalfalakon zuhanó testekben adja drámai ellenpontját a szárnyalóknak, mintegy bukott angyalként ábrázolva az emberiséget. Különösen drámaiak a 2001. szeptember 11-i eseményekre reflektáló, a magasból tehetetlenül lerepülő testeket ábrázoló képei.Nagyméretű, monumentális munkái a tér és idő végtelenségét állítják szembe az ember gyarló esendőségével, Reigl a „semmivel szembenéző” lényt teremti meg.
Absztrakt vagy figurális – kérdésként merült fel sokszor a műveivel kapcsolatban, a művész azonban egységes folyamatnak látja életműve egymást követő korszakainak képeit, rendszeresen ráfestett korábbi munkáira. Az állandó kísérletezés, a semmilyen irányzathoz való el nem szegődés, a gigantikus léptékben való gondolkodás, mind a művész tudatos, elhivatott, megszállott útkeresését mutatja.
Reigl a 60-as évek második felében tért vissza a figuralitáshoz, főleg az írásjeleken keresztül, amelyek egyre amorfabbá váltak munkáiban, ahogy az emberi testek pedig torzóvá absztrahálódtak. Nem is választható szét munkáiban az absztrakt és a figurális, hiszen egymásból következnek, szerves gondolkodási/felfedezési folyamat, természetes, mint az idő múlása. Az idő, a tér, a makro- és a mikrokozmosz kutatása egész életművén végigvonul.
Az Ember sorozat fogadtatása vegyes volt, a kritikusok felrótták neki, hogy letért az absztrakt útról. „Mintha egy festőnek – tisztelet a kivételnek – amikor fest, lenne bármi különbség a figurális és az absztrakt között” – jegyzi meg a művész válaszképpen.
A kiállításon látható videók részletesen feltárják azt a mágikus teret, ahol a művész szellemi és fizikai erejével az utolsó percekig alkotott. Láthatjuk a marcoussis-i műterem falain ideáljai kivágott képeit, az öreg Cézanne-t, Matisse-t, ókori szobrok és reneszánsz freskók reprodukcióit.
Emlékszem, amikor először találkoztam Párizsban Reigl Judit férfi torzóival, lenyűgözött monumentalitásuk, de még nem tudtam róla szinte semmit. A hatalmas méretű képeken közelről csak erőteljes gesztusok voltak láthatóak, azonban kellő távolságból összeállt a figura. Azóta itthon is végre sok kiállításon (Makláry Fine Art, Szépművészeti Múzeum, Műcsarnok), a róla megjelent Gát János jegyezte könyvből összeállt ez a rendkívüli életmű számunkra, nézőknek/befogadóknak is.
A jelenlegi kiállítás olyan katartikus élményt ad, hogy igazán jó szívvel ajánlom kis emelkedő leküzdésével megközelíteni a Kiscelli múzeumot. A gigantikus képek befogadását remek információs táblák segítik, sokat idézve a művész hitvallásából.
Számomra a legmegrendítőbb látvány azonban az volt, hogy láthattam videón az öreg művészt térden csúszva, tusba mártott szivaccsal a kezében egy hosszú papírtekercsre gesztusokat festeni, az alkotófolyamat műhelytitkaiba lesve megérteni, hogy milyen erők munkálnak egy ilyen kivételes tehetségű művészben, amilyen Reigl Judit volt.
Faragó Ágnes
A képek a szerző fotói
http://kiscellimuzeum.hu/szarnyalas-vol-flight-reigljudit
2023. október 19.
Ha szeretnél hozzászólni, kérjük, jelentkezz be.
A hozzászólások közzététel előtt moderáláson mennek keresztül.